12.11.2012

Lähtikö lintu lapasesta?

Kokopäiväisen töihin paluun kunniaksi päätin turauttaa markkinointihenkisen postauksen.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki Suomen pelastajat, startupit ja tulevat Nokiat, ovat hyvästä. Tuoreet ja innovatiiviset ideat luovat positiivista nostetta, työpaikkoja ja uudenlaista yrittämisen kulttuuria. Joten onneksi meillä on Rovio ja Angry Birds. Onneksi on muitakin, kuten supersympaattinen Supercell ja sen koukuttavat pelit kuten Hay Day. Täti on kiinni skenessä, ou jee.  
No mutta nyt on minusta mopo lähtenyt linnunpoikasilta pikkasen käsistä. Tai vaihtoehtoisesti niiltä, jotka haluavat hyötyä tipujen menestyksestä. Tosin tiput kontrolloivat lisensointia itse, joten heitänpä pallon takaisin kotipesään.

Kuva: Lumene
Kenelle on kohdennettu täyteläinen Angry Birds mustikka käsivoide (Lumene)? Kymmenvuotiaille pojille? Isien rohtuneille rystysille? Kuka valitsee premium-pakkaukseen pakatun Angry Birds-kahvin (Paulig), Explosive Espresson? 70-vuotias anoppi?  

Lisensointi on varmasti hyvä tapa hyödyntää pelihahmojen hype, mutta jonkinlainen kohderyhmäajattelu olisi paikallaan, ettei uskottavuus mene erityisesti tuotteen kauppaajalta. Itse asiassa Lumene markkinoi Angry Birds -tuotteita koko perheen sarjana, mutta kuinka monessa perheessä joku muu kuin äiti käyttää käsivoidetta?

Tai sitten profilointia, positiointia ja muita maagisia rituaaleja on suoritettu, ja todettu että tätä konseptia ne kuluttajat nyt vaan haluavat vauvasta vaariin. Että ehkä minä en (taaskaan) ollut kovin early birds, vaan hidasliikkeinen ja kaavoihin kangistunut perinne-Pirkko.

7 kommenttia:

  1. Joo, ihan samaa olen katsellut - ja juurikin nuo voiteet ja suihkugeelit olivat ne tuotteet, mitkä saivat mut ajattelemaan että "hei, jotain rajaa, jätkät..." Musta tuntuu, että Rovio kasvattaa sitä tuoteperhettä laidasta laitaan varsin aggressiivisesti tarkoituksenaan luoda Hello Kittyn kaltainen vuosikymmenien hitti. Eihän se sinänsä paha asia ole ainakaan niin kauan, kun se tietää töitä ja fyffeä suomalaisille eikä vain kiinalaisille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rajaa tosiaan. Ymmärrän kyllä, että on houkuttelevaa takoa silloin kun rauta on kuumaa. Mutta kun lähikauppaki pursuaa ihan järjetöntä määrää versioita, minusta ollaan hukassa. Hello Kitty- mania on liittynyt kuitekin aika pitkälle akselille "puhtaasti lasten kama". Mutta money talks tietenkin.

      Poista
  2. Jee, nyt mä vihdoin onnistuin laittamaan sun blogin suosikkilistaan - marrassaamattomuus vaivaa.

    Olen miettinyt noista änkkärirasvoista ihan samaa. Että miksi kaksi suomalaista menestystarinaa, Lumene ja Rovio, on pitänyt runtata yhteen tavalla, joka ei oikein mitenkään tunnu johdonmukaiselta? Mä en itse haluaisi käyttää änkkärivoidetta, haluan että mun voiteet näyttää aikuisten voiteilta. Lapset taas ei käsivoidetta tarvitse. Tossa änkkärihypessä on nyt vähän sama juttu kuin Muumeissa aikoinaan, kun ne möi lisenssiään musta ihan liian väljäkätisesti vaikka niillä jokin linja siinä oli (esim väkivallattomuus). Että nykyään on sekä tosi kivoja ja kauniita Muumi-tuotteita kuten sellaiset isoa kuvituspintaa olevat lakanat, ja sitten mauttomia/tylsiä Muumeja, kuten vaikka ne muoviset soittimet.

    Siinä, että aletaan hulluna ratsastaa menestystarinalla, on kyllä myös jotain hyvin peri-suomalaista.

    Hei muuten, mua naurattaa ihan sikana toi yläpalkin "OH GOD, WHO AM I?". Mulla on just toi tunne tosi usein nykyään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainio sana jo ihan kirjoitusasultaan, marrassaamattomuus! Tiedän tunteen.

      Mä mietin kanssa, että vaikka kuinka tipu rähähtäisi, se ei mua rasvan tehosta vakuuta. Tarvitaan jotain tehokkaan kuuloisia kirjainyhdistelmiä ja marjauutteita. Että voide on jotenki ton hullaannuksen ytimekkäin ilmentymä. Mutta antaa tosiaan nyt herrojen tahkota, kun raha on kuumaa.

      Who am I fiiliksillä mennään täälläkin :) Todellakin.

      Poista
  3. Samaa olen miettinyt minäkin, että tuleeko markkinamiehille välillä huteja näiden brändien kanssa. Ensinnäkin, alkaa tökkiä jotkut muumit tai viivit ja wagnerit, kun niitä on nykyään minkä tahansa purkin tai kankaan kupeessa. Ja nämä tiput on hyvää vauhtia liittymässä seuraan. Luulisi, ettei tuo käsirasva nyt kiinnosta niitä, jotka eniten käsirasvoja käyttävät.

    Sen sijaan veikkaan, että jos tuon tuubin saa käsiinsä joku pikkutenava, on hänellä paljon suurempi houkutus maistaa sisältöä kuin jos kyseessä olisi normi käsirasvatuubi. Mukavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just niin, kaikilla hahmoilla tosiaan tuntuu lähtevän se mopo käsistä. Ehkä Lumene jossain vaiheessa tiedottaa, onko homma hitti vai huti. Olisi mielenkiintoista kuulla, kannattiko.

      Totta muuten tuo maistelukin. Meillä ainakin Ykkönen vetelee tällä hetkellä suuhunsa mm.huulikiiltoa. Siis suuhunsa, ei huuliinsa.

      Poista
  4. Allekirjoitan täysin. pikkuisen alkaa tuppaamaan tuota angryä niin paljon että se aiheuttaa enemmän angryä kuin ostohalukkuutta.

    ivf-mama

    VastaaPoista